Citytrip Lissabon

3 juni 2014 - Lissabon, Portugal

Maandagavond, 2 juni,  half tien.  Alles is klaar om te vertrekken morgen,  nog net hier een klein woordje. Ik maakte nog nooit eerder een reisverhaal, maar deze citytrip lijkt me geschikt om het eens uit te proberen. Om 06.25 uur morgenvroeg een vlucht naar Lissabon, de hoofdstad van Portugal. Portugal, een land dat nog niet op mijn lijstje van bezochte landen staat. "Lisboa", voor de Portugezen...here I come!!

3 JUNI  DE EERSTE DAG

06.45 uur

Een wolkentapijt en de zon...meer niet...zalig...de reis is begonnen. Op de luchthaven ging alles vlot, behalve dan dat ik, groentje als ik ben, als het op vliegen aankomt, al 2,70 Euro verspeeld heb aan een flesje water. Na het inchecken ben ik naar de eerste de beste ontbijtbar gegaan en bestelde mij een flesje water voor tijdens de vlucht. Natuurlijk was ik vergeten dat je geen vloeistoffen door de controle mag meenemen, dus..flesje weg. Nu maar zalig genieten van de zon, het mooi verlichte wolkendek en een straalblauwe hemel!  See you in Lissabon!

11.40 uur

Op een bankje in de "Jardin da Estrela".

Lissabon-dag 1

Een prachtige tuin met metershoge palmbomen te midden in het drukke verkeer van de stad.

Lissabon - dag 1

Aan de overzijde van de straat, tegenover de tuin, staat een imposant gebouw, de Basilica do Sagrado Coração de Jesus. Ik ben hier even voordien aangekomen met tram 28, die op enkele tientallen meters van de B&B waar ik verblijf, langskomt. Een van de twee tramlijnen in Lissabon, vanwaar het getal 28 dan, geen idee.

Lissabon-dag 1

De gastvrouw van de B&B had me aangeraden deze tram te nemen om zo een eerste indruk van de stad te kunnen opdoen. Aangezien deze tram steeds propvol zit, raadde ze mij aan om eerst de andere richting uit te rijden, tot aan de eerste vertrekplaats, zodat ik dan vanaf daar als eerste kan opstappen en een zitje zou kunnen bemachtigen. Op die manier ben ik dus op deze mooie locatie aangekomen. Die eerste korte tramrit was al een belevenis op zich. Er was nog amper plaats en ik stond pal achter de bestuurster. Een deftige opgetutte dame in een oude rammelende tram die bij ons, vermoed ik, al lang in één of ander museum zou gestaan hebben. Na het bezoek dus aan deze prachtige tuin, is het tijd om lijn 28 eens helemaal uit te rijden.

13.30 uur

De tramrit duurde ongeveer een half uurtje. Behalve een heleboel gevels van huizen, was er vanuit de tram eigenlijk niet veel meer te zien. Sommige straatjes waren zo smal dat je als bewoner best voordat je je voordeur open doet, eerst eens goed luistert of de tram aangereden komt, of je bent je hoofd kwijt!. Aan Largo da Graca, ligt het eindstation van deze tram. Weer op aanraden van mijn gastvrouw, loop ik deze straat volledig uit om tot een punt te komen dat zeker en vast de moeite waard is, nl "Point Graca". Een panoramabeeld over Lissabon.

Lissabon - dag 1

Alhoewel het hier heerlijk naar bakharing ruikt en mijn maag begint te grommen, besluit ik toch maar enkele rijstkoeken van thuis op te eten. Het etablissementje waar de bakharing verkocht werd, zag er iets minder aantrekkelijk uit dan dat het rook!.

15.55 uur

Bovenaan op "Castelo de Sao Jorge"...ik moet de bladen van mijn notitieboekje tegenhouden. De wind waait hier hard en het is zelfs wat fris. Het zicht daarentegen is adembenemend. Een uitkijk van minstens 180° over Lissabon, met aan de linkerzijde de Taag, glinsterend in het zonlicht. Dit kasteel werd gebouwd in de 11 de Eeuw en staat op het hoogste punt van Lissabon.

Lissabon - dag 1

Ik neem hier even de tijd om rustig te blijven zitten en te genieten.

Lissabon - dag 1

Hier geraken was echter niet zo eenvoudig. Ik heb vanuit Point Graca de kaart gevolgd, dacht ik, in de richting van het kasteel. Onderweg dit prachtige winkeltje gespot...

Lissabon - dag 1

Maar na een tijdje kwam ik op de vlooienmarkt terecht, waarover de gastvrouw ook verteld had. Deze markt vindt enkel plaats op dinsdag en zaterdag. In het Portugees is het "Feira da Ladra" , beter vertaald als "dievenmarkt".  Letterlijk bergen kledij met een bordje ervoor op de grond met daarop vermeld: "1 Euro". Ongelooflijk.

Lissabon - dag 1

Na het bezoek aan de markt heb ik dan een tweede poging ondernomen om het kasteel te vinden. Door de onnoemelijk groot aantal minuscule straatjes, was het onmogelijk om de kaart te kunnen volgen. Onderweg ben ik dan toch maar op een terrasje gestrand alwaar ik gebakken zalm met gekookte aardappelen gegeten heb. Het was niet veel, maar wel lekker. Uiteindelijk na nog enkele keren de weg gevraagd te hebben, ben ik dan uiteindelijk geraakt waar ik nu zit, het hoogste punt van het centrum van Lissabon.

22.30 uur

Met de laptop op de schoot, klaar voor de eerste nacht in Lissabon. Na mijn bezoek aan het kasteel ben ik weer op aanraden van mijn gastvrouw te voet teruggekeerd naar de B&B. Ongelooflijk wat een wirwar van straatjes in dat oude stadsgedeelte. Halvelings de kaart volgend en halvelings oriënterend op de Taag ben ik dan terug eerst "beneden" geraakt tot op een prachtig plein, nl "Praça Do commercio".  Een immense oppervlakte met in het midden een prachtig standbeeld van de toenmalige koning Jozef 1 van Portugal.

Lissabon-dag 1

Tussen het plein en de wirwar van straatjes naar boven toe staat een schitterende overweldigende triomfboog.

Lissabon-dag 1

De zijkanten van het plein worden geflankeerd door terrasjes. Ik kon het niet laten om me op één van de terrasjes neer te vlijen. Er werd in dat café volop promotie gemaakt voor een streekprodukt, dat "Estrela com Queijo da Serra" genoemd wordt. Een snackje bestaande uit vis en kaas en dat gefrituurd in olijfolie.

Lissabon-dag 1

Ik kon niet anders dan er zo eentje te proeven. Het was zeer goed van smaak...alleen een beetje te zout. Na het terrasje maar weer de kaart ter hand genomen om ditmaal de B&B terug te vinden. Uiteindelijk ben ik dan om 20.30 uur aangekomen. Doodmoe, zelfs te moe om nog avondeten te gaan zoeken, maar voldaan.

4 JUNI  DE TWEEDE DAG

10 uur

Een zalige nacht achter de rug en nu net een lekker ontbijt genoten. Ik ben er nu van overtuigd dat een B&B de ideale formule is voor mij. De gastvrouw is supervriendelijk en behulpzaam. Aan het ontbijt heb ik net samengezeten met een Duits koppel dat op doorreis is in Portugal. Ze hebben mij een leuk restaurantje aangeraden en hebben me zelfs een app leren kennen met landkaarten zonder dat je online hoeft te zijn. Nu maar alles klaarmaken en vertrekken. Vandaag staat Sintra op het menu.

17 uur

Ik zit nu op de trein terug naar Lissabon. Mijn dagje Sintra zit er op en het was echt de moeite waard. Mijn gastvrouw, daar ga ik weer, had me drie bezienswaardigheden aangeraden, maar ik ben er maar aan twee geraakt. Het was een echte trein-tram-busdag vandaag...of liever gezegd een tram-metro-trein-busdag! Aan de B&B heb ik de tram genomen tot aan het dichtstbijzijnde metrostation. Dan de metro tot op het Sao Pedro plein. Van daaruit zou ik gemakkelijk het treinstation kunnen bereiken om de trein naar Sintra te nemen. Dat plein was eigenlijk veel te mooi om het direct weer te verlaten. Het was enorm uitgestrekt met in het midden een gigantisch standbeeld van die meneer Pedro.

Lissabon - dag 2

Die man is zelfs op dezelfde dag als ik geboren, alleen wel wat ettelijke jaartjes eerder. Aan de twee uitersten van het plein stond er telkens een prachtige fontein.

Lissabon - dag 2

Om van de sfeer te genieten, heb ik me daar even op een muurtje neergezet. Ongelooflijk wat een smeltkroes van mensen die je daar ziet rondlopen. Alle kleuren, alle rassen, arm en rijk. Een landloper vulde zelfs een plastiek beker met water van de fontein en dronk ervan. Even later komt er een man naar me toe met een staafje in zijn hand. Hij vraagt mij of ik geen zin heb om eens wat cocaïne te proberen. Ik bedank hem maar en besluit nu toch maar eens naar het treinstation te gaan. Elk kwartier een trein met als eindbestemming Sintra, geen enkele andere bestemmingen.

Lissabon - dag 2

Mijn eerste bezienswaardigheid in Sintra was het kasteel van Mouros. Een prachtige ruïne, of beter gezegd overblijfselen van het kasteel. Trappen, gangetjes, torens, adembenemende uitzichten.

Lissabon - dag 2

Na het kasteel bezocht te hebben, ben ik verder gewandeld naar de tweede aanrader van mijn gastvrouw, het "Palace of Pena". Een imposant bouwwerk, maar wel oerlelijk. Echt het prototype van het woord kitcherig. Het kasteel heeft alle kleuren van de regenboog en alle vormen die er maar bestaan en dat allemaal in één gebouw.

Lissabon - dag 2

Dit paleis was eveneens binnenin te bezichtigen. De authentieke meubels en de inrichting in het algemeen werden gerestaureerd en tentoongesteld. Het was prachtig om te zien, maar ik zou mijn huis zo absoluut niet inrichten.

Lissabon - dag 2

Aangezien het al vrij laat was, heb ik de derde bezienswaardigheid mij aangeraden werd overgeslagen en heb ik de trein terug naar Lissabon genomen.

21.30 uur

Deze avond heb ik  mijn eerste heel nare ervaring opgedaan op vakantie. Maar laten we beginnen bij het begin... ik ben na het Sintra avontuur terug in het treinstation van Lissabon terechtgekomen. Vlakbij het treinstation was een winkelstraat en ben die dan maar door gewandeld tot ik weer op de "Paca da Commercia" aankwam. Dat plein waar ik gisteren al een terrasje gedaan had. Ik besloot om daar mijn avondeten te nuttigen, maar eens op een ander terras. Tijdens het eten, mijn gsm lag naast mijn bord want ik had net nog gekeken of ik geen wifi had, komt er ineens een dame bij me staan. Ze was zwanger en had een A4 blad in haar hand met een tekst op. Ze duwde het blad in mijn richting, zelfs bijna tot in mijn bord. Ze was verschrikkelijk opdringerig en heb haar wel drie keer gezegd dat ze weg moest gaan. Uiteindelijk is ze vertrokken en iets later besefte ik dat mijn gsm weg was. Ik hoefde niet lang na te denken. Ik werd bestolen waar ik zat. Ik heb dan maar de eerste taxi tegengehouden, naar de B&B gereden en mijn nummer laten blokkeren. Dit was een serieuze domper op zo een mooie dag...

5 JUNI  DE DERDE DAG

10.45 uur

We zijn al aan de derde dag begonnen. Ik ben vanmorgen om vijf uur even wakker geweest en zag steeds weer opnieuw dat beeld van die opdringerige vrouw aan mijn tafeltje. Ik heb mezelf moeten dwingen om me hierover te zetten. Gedane zaken nemen geen keer. Ik zal het positieve er uithalen en dit zien als een hele goede les voor in de toekomst. Nu zit ik klaar op de trein om er een dagje Belém van te maken.

14.10 uur

Belém ligt op ongeveer 6 km van het centrum van Lissabon, aan de oever van de Taag. Vandaag doe ik beroep op mijn gekocht boekje over Lissabon uit de reeks Marco Polo. Ik volg de stadstocht: "Een dag in het Lissabon van gisteren en vandaag", Belém dus. Vlak aan het station ligt het koetsenmuseum.

Lissabon- dag 3

Het betreft een verzameling koetsen uit de 16e tot de 19e eeuw en het is echt wel indrukwekkend. Ik had totaal geen idee dat die koetsen zo groot waren. Een prachtig museum.

Lissabon - dag 3

Naast het museum ligt het paleis van Belém, de zetel van de Portugese president. Dit is echter alleen toegankelijk in het weekend. Jammer. Even verder door zie ik een winkeltje waar er een rij van mensen staat aan te schuiven, niet te tellen hoeveel.

Lissabon - dag 3

Blijkbaar is dit het alom bekende theehuis waar er sinds 1837 "pasteis de Belém" gemaakt worden. Het zijn een soort roomgebakjes vers uit de oven. Aangezien deze pasteitjes niet goed zijn voor de lijn en de rij wachtenden te lang, besluit ik maar verder te gaan. Ik hoef mijn boekje niet open te doen om aan de volgende stop te geraken. Een gigantisch klooster doemt op in het straatbeeld. Het is het hiëronymietenklooster, het pronkstuk van de Portugese gouden eeuw.

Lissabon - dag 3

De eerste steen werd in 1501 gelegd en de bouw duurde bijna tot 1571.

Voor het klooster is een schitterend park gelegen.

Lissabon - dag 3

In de westelijke vleugel van het klooster ligt het museum "De Marinha", een scheepvaartmuseum, niet moeilijk dat het in deze zeevaardersnatie gevestigd is.

Lissabon - dag 3

In het museum staat een modelbouwschip van één van de schepen waarmee Vasco Da Gama meer dan 500 jaar geleden de oceaan opvoer.

Lissabon - dag 3

De plaats van het vertrek van de vloot ligt maar op een paar honderd meter van het museum verwijderd. Ik ben zelfs nog vergeten te vertellen dat ik tevens een bezoek gebracht heb aan de "Jardim Botanico", met daarin de oudste Yuca.

Lissabon - dag 3

Er wordt echter niet vermeld hou oud hij is. Ik kan alleen maar zeggen dat het exemplaar dat ik in de woonkamer staan heb, volledig in het niets verdwijnt naast deze gigant. Verder ook een prachtige drakenboom.

Lissabon - dag 3

En deze tropisch ogende laan

Lissabon - dag 3

Zover zijn we al. Notitieboekje dicht en toeristenboekje weer open. Klaar voor Belém, deel twee.

17 uur

Belém deel twee is ook achter de rug. Er stonden nog twee bezienswaarigheden op het programma. Het eerste staat aan de oever van de Taag, tegenover het hiëronymietenklooster. Het is de "Padrao dos Descobrimentos".

Lissabon - dag 3

Het is een 50m hoog monument in de vorm van de boeg van een karveel. Het werd geplaatst in 1960 en beeldt de zoektocht van de Portugese ontdekkingsreizigers naar nieuwe werelden, uit. Met de lift word je naar bovengebracht en eens boven is het zicht prachtig.

Lissabon - dag 3

Onderaan het monument is de grond bedekt met een marmeren mozaïk met daarop de koloniale wereldkaart. Deze is het best zichtbaar boven op het monument.

Lissabon - dag 3

Nadien ben ik met de trap weer naar beneden gegaan. Ik voelde ineens weer de trappen van het kasteel van Mouros in mijn benen!  Vanaf het monument was het dan een tiental minuutjes wandelen langs de Taag tot aan de laatste stop voor vandaag, de "Torre de Belém".

Lissabon - dag 3

De naam verraadt al dat het hier om een toren gaat. De toren werd gebouwd tussen 1515 en 1521. Vroeger stond deze toren blijkbaar op een eilandje in de Taag, maar door de verzanding is hij nu te bereiken van op de oever. De toren werd duidelijk gebruikt om vijanden op een afstand te houden.

Lissabon - dag 3

Aangezien de toren al een stuk ouder is dan het vorige monument, is er geen lift. De draaitrap is net breed genoeg voor één persoon. Het gevolg is dat er zowel bovenaan als onderaan de toren een rood en een groen licht zijn aangebracht, zodat de mensenstroomslechts in één richting tegelijk kan bewegen. Ik ben eens benieuwd wat de bouwers van deze toren zouden denken bij het zien van deze lichtjes. Eenmaal boven had je dan een prachtig zicht op de "Padrao dos Descobrimentos"

Lissabon - dag 3

Zo, mijn cornetto van de dag is op, het is weer tijd om terug naar het station te gaan en de trein weer naar hartje Lissabon te nemen.

19.00 uur

Ondertussen ben ik terug in het centrum van de stad. Daarnet in Belèm, toen ik langs het paleis van de president terug naar het station wandelde, was er ineens een hele politiemacht aanwezig en de straat was volledig afgesloten. Er stond een groepje Belgen op het trottoir en ze vertelden mij dat de president van Mexico net op bezoek was bij de president van Portugal. Hij zou elk moment kunnen vertrekken. Een escorte van grote zwarte auto's verlieten ineens het paleis. Het groepje Belgen begon te zwaaien naar de president van Mexico. Niet iedereen kan nu zeggen zoals ik dat de president van Mexico naar me gezwaaid heeft!  Terug in Lissabon op zoek gegaan naar een lekker hapje en dan kom je onderweg wel eens heel uitzonderlijke taferelen tegen...

Lissabon - dag 3

Geen idee hoe hij het deed...

Ik zit nu op het terras van een gezellige pizzeria op een rustig binnenpleintje. Mijn fototoestel en mijn portefeuille hangen rond mijn nek en mijn rugzak staat op de grond, tussen mijn benen gekneld. Smakelijk!

6 JUNI  DE VIERDE DAG

17.30 uur

Ik ben door het checkpoint op de luchthaven. Nu is het nog wachten geblazen om te weten naar welke gate ik moet gaan. Vandaag was de dag dus iets korter, maar daarom zeker niet minder leuk. Ik heb vanmorgen de tram genomen naar het moderne Lissabon op ongeveer een half met de tram van het oude centrum. Ik wilde absoluut het "Oceanario de Lisboa" bezoeken.

Lissabon  - dag 4

Er was zelfs een tijdelijke bijkomende tentoonstelling. Het was een bezoekje waard, maar ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht. Waarschijnlijk zijn wij Belgen te verwend als het op dierenparken aankomt.

Lissabon - dag 4

Het nadeel was ook vermoedelijk dat - ik vermoed - alle scholen van Lissabon besloten hadden om ook juist vandaag het Oceanario te bezoeken. Voor elk aquarium stond wel een groepje luidkeelse kindjes. Na het museumbezoek had ik nog even de tijd om een groot shoppingcenter met de naam "Vasco Da Gama" binnen te gaan.

Lissabon -dag 4

Drie verdiepingen hoog met op de bovenste verdieping de ene eetgelegenheid naast de andere met in het midden honderden etende mensen. Na het shoppingcenter was het wel echt tijd om de uittocht in te zetten. Ondertussen was het ook hard beginnen regenen...echt wel het moment om weer naar huis te komen. Toen ik uiteindelijk uitgeregend in de B&B aankwam, kreeg ik direct een handdoek aangeboden om me wat te drogen. Alleen maar lof voor de B&B "Casa do Bairro"! Zij hebben mij zelfs nog een taxi gebeld, want ze wisten dat ik ondertussen geen telefoon meer had. Ondertussen weet ik nog steeds niet welke gate ik moet nemen. Misschien is dit dan even het moment om na te denken over de algehele indruk van mijn reisje. Even tijd maken om enkele typische wederkerende aspecten te bekijken. Wat vooral opgevallen is waren de smalle straatjes...

het vervoer...

Lissabon - dag 1

wat niet mag ontbreken, de politie...

Lissabon - dag 2

maar ook dit was Lissabon..

Lissabon - dag 4

Ik mag nu zeker besluiten dat ik een geweldige tijd gehad heb, de gsm-diefstal niet meegerekend. Ik heb veel gezien en mooie foto's gemaakt. Als je me vraagt wat me bij zal blijven aan de stad Lissabon , kan ik zeggen dat het toch wel lijkt of deze stad enkele jaren geleden is blijven stilstaan. (wat betreft het oude en grootste deel ervan). De levensstandaard van de mensen is hier duidelijk lager dan bij ons, maar ze zijn supervriendelijk. Met deze positieve note beëindig ik mijn eerste reisverhaal. Voor wie zijn hart echt zou verliezen in Lissabon, ja hoor, zelfs hier kan je gewoon via ERA een huisje kopen!

Lissabon - dag 2

Zo, ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn eerste reisverhaal. Nog een uurtje en ik ben weer op weg naar ons Belgenlandje!