Wandelreis Madeira

7 mei 2015 - Funchal, Portugal

Ditmaal geen citytrip, maar een iets langere reis, namelijk een 8-daagse wandelreis op het prachtige eiland Madeira!  Ik heb de reis geboekt bij de Nederlandse reisorganisatie Djoser en had er al veel goeds over gelezen.

(www.djoser.be/wandelreizen/madeira/8_dagen_madeira )

6 mei - vertrek

Aangezien het vertrek op 7 mei om 6.25 uur op Schiphol voorzien was, heb ik mijn voordeur al op 6 mei achter me dichtgetrokken. Ik ben al naar Amsterdam gereden en heb mijn autootje op een langparking geplaatst die ik van tevoren gereserveerd had. De nacht heb ik doorgebracht in het Ibis budgethotel nabij de luchthaven.

7 mei - dag 1

6.45 uur

Vanmorgen om half vier werd ik wakker...een half uur voor de wekker. Ik had redelijk goed geslapen. Het was wel echt back to basic, maar meer heeft een mens niet nodig voor 1 nacht. Aangezien ik al om 4.30 uur op de luchthaven moest zijn, was er nog geen shuttle van het hotel naar de luchthaven beschikbaar. Het hotel had voor mij wel een taxi geregeld en aangezien er nog een koppel op dit onmenselijke uur naar de luchthaven moest, werd de prijs door twee gedeeld, dus dat was goed meegenomen. Op de luchthaven heb ik al kennis gemaakt met met één van mijn medereizigers. Hij had het label van de reisorganisatie aan mijn handbagage zien hangen. Alles verliep heel vlot en op het voorziene tijdstip zijn we vertrokken. Pijlsnel door het donkere wolkendek om er dan ineens bovenuit te komen en verblind te worden door de heerlijke zonnestralen.

Madeira  dag 1

Binnen 4 uur en een half landen we in Funchal, de hoofdstad van Madeira en kan de reis echt beginnen!

18.30 uur

Rond 10 uur plaatselijke tijd (zij lopen 1 uur vroeger dan in België) zijn we aangekomen op de luchthaven van Funchal. De luchthaven was iets kleinschaliger dan Schiphol, maar het was er best gezellig. Ondanks we in het begin van de vlucht te horen kregen dat het regende op Madeira, scheen nu flink de zon en waren er enkel nog wat stapelwolkjes te zien. Het was ongeveer 20°, ideaal! Aan de uitgang van de luchthaven stond de reisbegeleidster van Djoser ons al op te wachten. Al gauw stonden we met z'n vijftienen klaar. Op het eerste zicht leek het mij wel een toffe groep. We kregen al een korte uitleg en buiten stonden twee busjes op ons te wachten. Onze bestemming was het eerste hotel van deze reis, gelegen in Santana. Toen we de luchthaven verlieten, kon je duidelijk zien hoe de landingsbaan aangelegd werd. Deze steunde op een groot aantal betonnen zuilen in de zee. Heel indrukwekkend. Wel goed dat je dat niet weet op het ogenblik dat je aan het landen bent. In het hotel aangekomen werden we direct verwend met cake en fruitsap van het huis. Er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om elkaar wat beter te leren kennen en wat blijkt...ik was de enige Belg tussen 14 Nederlanders. Als dat maar zou goedkomen! Na de kennismakingsronde werden onze kamers bedeeld. Ik deel de kamer met een toffe dame afkomstig uit Groningen. Om 13 u hebben we dan heerlijk geluncht in het hotel.

Madeira  dag 1

Om 15 u zijn we aan onze eerste wandeling begonnen, dit rondom Santana.

Madeira  dag 1

Hoewel Santana de belangrijkste stad van het noorden is, is ze niet te vergelijken met de hoofdstad Funchal. De moderne wereld heeft er het traditionele leven nog niet weten te verdringen. In deze landelijke omgeving vind je nog "palheiros", traditionele rietgedekte kleine huizen. Tegenwoordig zijn de meeste palheiros vervallen en in gebruik als koeienstal. Er waren er wel enkele opgemaakt voor de toeristen en sommigen waren nog echt bewoond.

Madeira  dag 1

Verder hebben we ook kennis gemaakt met een ander typisch verschijnsel voor Madeira, de levada's. Dit zijn irrigatiekanaaltjes die het water van de bergen naar beneden brengt om op die manier de akkers van de boeren te bevloeien. Op één enkele plaats was er slechts ènkel een levada, dus erdoor was de boodschap!

22.00 uur

Moe en uitgeteld in bed. We hebben vanavond nog allen samen gegeten in het restaurant van het hotel. Gebakken zwaardvis met banaan, een specialiteit van Madeira blijkbaar.
Morgen een nieuwe dag, mijn kamergenote doet net het licht uit, hoogtijd om te gaan slapen.

8 mei - dag 2

13.15 uur

Vanmorgen om 09.30 uur stonden we klaar aan de Djoserbus. Deze zou ons naar het begin van de eerste "echte" wandeling brengen. We zouden een wandeling maken op het enige schiereiland van Madeira met als beginpunt São Lourenço. Het ritje duurde een klein half uurtje en ik besefte dat ik blij was dat het een wandelvakantie was, want met de auto zie je niet zo veel. Je rijdt van de ene tunnel de andere in. Madeira telt 162 tunnels en er zijn er nog 20 in de maak. Om bijvoorbeeld van de luchthaven naar Santana te rijden zoals gisteren, heb je 25 minuten nodig. Vroeger, vooraleer de tunnels er waren, duurde datzelfde ritje 2 uur. De wandeling die we tot nu deden, was fantastisch. Prachtige vergezichten, mooie rotsformaties.

Madeira  dag 2

Het was prachtig om te zien hoe de loop der jaren horizontale lijnen in de rotsen achtergelaten hadden. Naast de horizontale lijnen had je ook verticale lijnen. Dat is basalt en is afkomstig van de vroegere lavastromen die naar boven gestuwd werden.

Madeira  dag 2

Onmogelijk om al die pracht op een kleine foto vast te leggen, maar we hebben alleszins ons best gedaan.

Madeira  dag 2

De laatste beklimming naar het hoogste topje was best wel zwaar, maar de moeite waard.

Madeira  dag 2

Onderaan de top hebben we dan onze picknick gegeten.

Madeira  dag 2

Onze reisbegeleidster kondigt net aan dat we binnen 5 minuten weer zouden vertrekken. Klaar voor deel 2 van vandaag!

16.40 uur

De wandeling terug ging vrij vlot. Dat heb je natuurlijk altijd als je op de terugweg bent. Het kan natuurlijk ook geweest zijn omdat er ons na de wandeling een terrasje beloofd was. Maar vooraleer het zover was, hebben we eerst nog een rumfabriekje bezocht. Dat fabriekje is maar één maand per jaar open en in gebruik. Als de suikerrietstengels op het eiland volgroeid zijn, worden ze geoogst en verwerkt tot rum in het fabriekje. Dit wordt echt nog heel primitief gedaan met mankracht en een stoommachine.

Madeira  dag 2

Wat verderop was er natuurlijk een winkeltje waar je de rum kon kopen. Nadien, zoals beloofd, een welverdiend terrasje!

9 mei  -  dag 3

12.30 uur

We zitten weer aan de picknick,

Madeira  dag 3

Tijd om ons logboekje weer even aan te vullen...

Madeira  dag 3

Ditmaal zitten we meer in het binnenland, nl. via de Caldeirão Verde.

Madeira  dag 3

We zijn vanmorgen om 9 uur met onze bus vertrokken naar Queimadas om vandaar een ongeveer vijf uur durende wandeling aan te vatten. De wandeling liep langs de bekende levada's of irrigatiekanalen die het overtollige hemelwater van de nattere noordzijde naar het drogere zuiden vervoeren. Je hebt de primitieve levada's...

Madeira  dag 3

En de iets meer moderne levada's...

Madeira  dag 3

De wandeling was afwisselend en zeer spectaculair. Weelderig, bijna primair bos maakt plaats voor mooie uitzichten op de noordkust en de Atlantische Oceaan.

Madeira  dag 3

Soms liepen we tussen de bergwand en de levada aan de ene kant en een steile bergwand naar beneden aan de andere kant. De levada's werden 500 jaar geleden door slaven aangelegd. Zonder die levada's hadden we hier nooit kunnen wandelen. Nu onze picknick weer op is, kunnen we weer aan de terugweg beginnen.

16.45 uur

De terugweg zit er ook alweer op. Deze was op sommige momenten wel gevaarlijk. We hebben bijna alleen maar gedaald en soms wel heel steil naar beneden. De reisbegeleidster vertelde dat er tijdens deze wandeling in de vorige groep iemand gevallen was met een polsbreuk tot gevolg. Bij ons werd er gevallen, maar zonder veel erg. Uiteindelijk zijn we dan op onze eindbestemming Ilha. Eenmaal per jaar zijn er daar in dat dorp limoenfeesten en dat was net op het moment dat wij er waren. We hebben er even rondgelopen en het was best gezellig zo een lokaal gebeuren.

Madeira  dag 3

Alvorens aan de lange busrit naar onze volgende slaapplaats te beginnen, hebben we weer ons zuur verdiend terrasje gedaan!

22.47 uur

Moe en voldaan weer bedtijd. We zijn ingecheckt in een hotel in Porto Moniz en hebben er gegeten in hun restaurant. De ober kwam de rauwe vis voorstellen.

Madeira  dag 3

Dit was op zich wel interessant maar ik heb toch maar voor de spies met calamares en gamba's gekozen.

Madeira  dag 3

Het was niet slecht, maar wel de minst geslaagde maaltijd tot nu toe. Zonet hebben we nog de planning voor morgen voorgeschoteld gekregen en ik moet zeggen, het ziet er veelbelovend uit!

10 mei - dag 4

22.30 uur

Vandaag was dus inderdaad een hele fijne dag. Het was ook wel de zwaarste dag tot nu toe. We verlieten met de bus Porto Moniz en werden op een plateau van 1400m hoogte afgezet, nabij Cristo Rei.

Madeira  dag 4

Onderweg naar Ribeira Brava maakten we een wandeling over het hooglandsplateau en volgden een levada naar de zuidkust.

Madeira  dag 4

Een wandeling van ongeveer vijf uur. Langs dit irrigatiekanaal moesten we open bepaald moment plaatsmaken voor een voorbijrazende koe, achternagezeten door haar herder.

Madeira  dag 4

Gelukkig waren de anderen rustig...

Madeira  dag 4

We passeerden Rabaçal, een prachtige plaats. De naam betekende volgens de reisbegeleidster zoiets als "maagdelijks, onbedorven". Als je geniet van het prachtige zicht daar over de groene vallei beneden, is het niet moeilijk te begrijpen dat ze die naam kozen voor die plaats.

Madeira  dag 4

Na de Rabaçal vervolgden we de levada door een lange tunnel (ongeveer 900m) waarna deze aansloot op een andere levada die we dan volgden tot aan Florenças. De zaklamp die we moesten meebrengen was hier onmisbaar en ik heb hier weer maar eens kunnen ervaren dat klein zijn toch niet altijd nadelig is!.

Madeira  dag 4

Onderweg (buiten de tunnel dan) konden we genieten van een heleboel mooie bloemen en planten,

Madeira  dag 4

waaronder de "pride of Madeira", prachtige paarse bloemen.

Madeira  dag 4

Onderweg toch even tijd maken voor een foto van het vrouwvolk...

Madeira  dag 4

Na de wandeling werden we met de bus naar onze volgende overnachtingsplaats gebracht, het gezellige plaatsje Ribeira Brava. Hier zijn we 's avonds naar een Italiaan geweest waar we een lekkere pizza gegeten hebben en waar de planning voor de volgende dag met veel plezier, letterlijk en figuurlijk, uit de doeken gedaan werd.

Madeira  dag 4

Nu lig ik weer in mijn bedje. Mijn benen zijn zo gelukkig dat ze mogen liggen...

11 mei - dag 5

23.00 uur

Vanmorgen vroeg werden we met de bus weer naar de vertrekplaats van de onze op één na laatste wandeling van deze reis gebracht. Onderweg reden we langs de bedding van de wilde rivier, vandaar de plaatsnaam "Ribeira Brava". We konden nog steeds zien hoe lelijk de overstroming van 2010 huisgehouden had. Langs de rivierbedding waar er voeger huizen stonden, was er nu helemaal niets. Er waren grote werken aan de gang om de rivierbedding te verhogen en te verstevigen.

Madeira  dag 5

Iets hoger gelegen stond een hele wijk met nieuwe huizen die door de overheid gebouwd werden voor de mensen die hun huis verloren tijdens de overstroming. Na de busrit zijn we dus vertrokken voor de tot nu toe mooiste en toch wel pittigste wandeling tot dusver. We hebben 14km gestapt en 800 hoogtemeters gedaan. We zijn tot net onder de top van de tweede hoogste berg op Madeira geweest, de Pico Grande, 1857m hoog.

Madeira  dag 5

Tijdens de lunch ben ik samen met nog een andere waaghals iets verder gestegen tot het echt te gevaarlijk werd. Het uitzicht was wel meer dan de moeite waard.

Madeira  dag 5

De hele wandeling was weer adembenemend, met prachtige uitzichten en een indrukwekkende bloemenpracht.

Madeira  dag 5

Na de wandeling zijn we alvorens naar het hotel te gaan nog even gestopt in Camara de Lobos, een prachtig idyllisch vissersdorpje.

Madeira  dag 5

Daar heeft de zus van onze buschauffeur een kleine wijnproeverij en daar kregen we allemaal op een terrasje een glaasje Madeirawijn. Voor mij was dit natuurlijk een ijskoude ice-tea! Na onze douche zijn we gaan eten in een restaurantje vlak bij het hotel. De reisbegeleidster had er een heerlijk buffet voor onze groep laten klaarmaken.

Madeira  dag 5

Na een gezellige avond liggen we nu weer moe en voldaan in ons bedje. Tot morgen!

12 mei - dag 6

22.40 uur

De laatste wandeling van deze vakantie. Heel jammer dat het weer bijna voorbij is. Vandaag hebben we letterlijk de "top of the bill" gekregen. Vroeg in de ochtend werden we met de bus naar de Pico do Arieiro gebracht.

Madeira  dag 6

Dit is het beginpunt van de uitdagende "balkonwandeling" van ongeveer vijf uur naar de top van de Pico Ruivo, Madeira's hoogste berg (1862m) hoog.Deze wandeling wordt beschouwd als één van de meest spectaculaire van het eiland. Dit maakt onmiddellijk duidelijk waarom ze spreken over "balkonwandelingen".

Madeira  dag 6

Een deel van de voorziene route hebben we moeten vervangen door een andere route omdat het niet veilig genoeg was door vallende stenen. Uiteindelijk, na vier uur stappen, hebben we met de hele groep de top bereikt. Ongelooflijk wat een uitzicht! 360° over Madeira. Van Noord naar Zuid...schitterend!

Madeira  dag 6

Na nog een uurtje afdalen werden we door de bus opgepikt en naar ons laatste hotel van de reis gebracht.

Madeira  dag 6

Het hotel lag in Funchal, de hoofdstad van Madeira. Hier wonen 120.000 mensen, een derde van de hele bevolking van Madeira woont in de hoofdstad. Hier werd ook de eerste nederzetting gebouwd na de ontdekking van het eiland in 1416. Aan de haven had onze reisbegeleidster een restaurantje gereserveerd. Er was weer verse vis van de dag en sommigen onder ons hadden kreeft genomen. Zij gingen ervanuit dat deze dezelfde prijs had als de vis van de dag. Toen later de rekening diende betaald te worden, bleek dat de kreeft 51 Euro kostte. Dat was even schrikken. We hebben de pret er alleszins niet door laten bederven en hebben er nog een fijne avond van gemaakt. Morgen een vrije dag in de hoofdstad Funchal. Tot dan!

13 mei - dag 7

22.25 uur

De laatste dag van onze vakantie is jammer genoeg ook weer achter de rug. Vandaag stond er geen wandeling meer op het programma, maar wel een vrije dag in de hoofdstad van Madeira. We zijn natuurlijk begonnen met eens lekker uit te slapen, alhoewel de andere hotelgasten daar niet echt rekening mee gehouden hebben. Na het ontbijt kon iedereen zijn gang gaan en we zijn met enkelen in de voormiddag door het oude stadsdeel van Funchal gewandeld. Het deed me echt terugdenken aan Lissabon, maar dan met de zee erbij. In het centrum vonden we het standbeeld van João Gonçalves Zarco, een ontdekkingsreiziger die in de 15e eeuw zorgde voor de eerste nederzetting op Madeira.

Madeira  dag 7

We hebben een bezoek gebracht aan de "mercado dos lavradores", een ommuurde markt in het hart van de stad. Er werd onder andere verse vis verkocht aan handelaars.

Madeira  dag 7

Ook heel veel groenten, fruit en bloemen.

Madeira  dag 7

We bezochten ook de kathedraal van Funchal.

Madeira  dag 7

We hebben natuurlijk ook gewoon lekker op een terrasje gezeten, genietend van een man die prachtige muziek maakte op zijn gitaar.

Madeira  dag 7

Om half drie hadden we met zes mensen afgesproken om naar de haven te gaan en daar een boottocht met de catamaran te maken. Ik was wel wat zenuwachtig omdat ik bang was om zeeziek te worden op de boot. Maar, ik had het er zeker voor over om voor het eerst in mijn leven dolfijnen in het wild te zien. Ik had van de reisbegeleidster een pilletje gekregen tegen reisziekte en dat heeft ook wel echt geholpen. Dit in tegenstelling tot sommige andere op de boot. We hebben drie uur gevaren en zijn best wel ver de zee opgegaan.

Madeira  dag 7

Op een bepaald ogenblik zag je de rugvinnen van de dolfijnen in de verte naar boven komen. Na een tijdje zwommen ze gewoon voor onze boot uit. Dat was SUPER!!  Dat was voor mij de beste afsluiter van de vakantie die meer dan geslaagd was!

Madeira  dag 7

Morgen weer het vliegtuig op en thuis de vele foto's bekijken, een uitgebreid reisverslag maken en snel.......de volgende reis boeken!!