De avonturen van Bobke: "Bobke in Sri Lanka" DEEL IV

6 april 2016

6 april 2016  -  22.00  uur

Insight Resort, ons voorlaatste hotel van deze reis. En wat voor een hotel….absoluut de naam “resort” waardig. Het is dan ook het laatste hotel waar we nog twee keer overnachten. Het resort is gelegen in het centrum van Ahangama, vlak naast de oceaan.

Sri Lanka dag 17i

De grote hal is volledig overdekt, maar wel volledig open in de richting van de oceaan. Je zou denken dat ze nog niet geleerd zijn na de vreselijke gebeurtenissen van de tsunami. Ook die kleine schaduwplek in het zwembad was heerlijk om even af te koelen in de weer verzengende hitte na de enkele frissere dagen in de bergen.

Sri Lanka dag 17i

Na de geslaagde olifantenochtend – en middag gisteren kregen we van onze gids en het campingpersoneel een initiatie cricket aangeboden. Naast volleybal de meest populaire sport van het land. Dit is ook één van de weinige sporten waar ik geen flauw benul van had, hoe het in elkaar zat. Dit werd mij nu hier op Sri Lanka uit de doeken gedaan, kan je nagaan…We hebben met z’n allen meer dan een uur gespeeld en het was echt heel fijn!

Sri Lanka dag 17j

’s Avonds werd er ons een uitgebreid buffet voorgesteld. Niet dat dit de eerste keer was deze reis, maar het eten werd ditmaal niet in het hoofdgebouw opgediend, maar achteraan de camping, naast de rivier, onder de blote hemel. Het personeel had alle tafels, alle kookapparatuur naar deze plaats verhuis. De sfeer was dan ook uiterst gezellig.

Sri Lanka dag 16ar

Vanmorgen moesten we dan jammer genoeg afscheid nemen van deze lieve mensen en het prachtige verblijf.

Sri Lanka dag 17a

Onze trip ging dan verder naar Ahangama.

udawalawe - ahangama

Onderweg hebben we nog twee stops gehouden. Een eerste stop was aan een plaatselijke lagere school. Hier had ik natuurlijk weer een polaroid moment en jammer genoeg had ik maar 1 foto meer, want de kinderen gingen allemaal uit hun dak! Ze wilden allemaal wel zo een foto.

Sri Lanka dag 17b

Sri Lanka dag 17c

Ze lieten ons hun klaslokalen zien en hoe ze zelf een hut aan het bouwen waren.

Sri Lanka dag 17d

De meisjes vlechtten de palmbladeren en de jongens maakte een constructie met dikke takken.

Sri Lanka dag 17e

Sri Lanka dag 17f

We werden bovendien verwend met limonade en koekjes. Het afscheid na ons bezoek was al even uitbundig als de verwelkoming.

Onze tweede halte was langs de kant van de weg waar de paalvissers aan het vissen waren. Zij zitten op een soort bamboehengel.

Sri Lanka dag 17g

Sri Lanka dag 17h

7 april 2016  -  19.50  uur

De reis loopt bijna op zijn einde. Vandaag hadden we onze laatste dag in Ahangama.

Vandaag stond er een bezoek aan twee kleine eilandjes op het programma.

Sri Lanka dag 18b

Alhoewel we deze reis al verschillende vervoermiddelen voorgeschoteld kregen, was het nu toch weer iets nieuws. We pendelden tussen het vaste land en de eilandjes met een kleine catamaran.

Sri Lanka dag 18a

Sri Lanka dag 18c

Op het eerste eilandje bezochten we een kleine vervallen -  hoe kan het ook anders – boeddhistische tempel.

Sri Lanka dag 18d

160407_Sri Lanka_004

Sri Lanka dag 18e

Er liep amper 1 monnik rond. De anderen wilden niet in contact komen met toeristen. Ook deze jongeman leek ons eerder niet echt op zijn gemak.

Sri Lanka dag 18e

Op het tweede eilandje woonde een gezin en zij leefden van de kaneelkweek. Zij leefden te midden van de kaneelstruiken. Zij zorgden dan ook voor het hele proces van struik tot afgewerkte kaneelproducten. Ze lieten ons maar al te graag zien hoe ze dat deden.

Sri Lanka dag 18f

Sri Lanka dag 18g

Achteraf kregen we een kopje verse kaneelthee en werd er natuurlijk allerlei verkocht.

Op de terugweg naar het vaste land werden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang. Dit zijn de ogenblikken dat je eens zoveel geniet van het moment omdat je weet dat het mooie sprookje bijna ten einde is.

Sri Lanka dag 18h

’s Avonds werd ook hier voor ons alle moeite gespaard om er een gezellig laatste avondmaal van te maken. Smakelijk!

Sri Lanka dag 18i

8 april 2016  -  18.30  uur

Vanavond is het zover. De lange weg weer naar huis, met heel veel mooie herinneringen…

Vandaag ging de reis naar Galle, de laatste stad alvorens terug naar ons vertrek Colombo te gaan.

ahangama - galle

Op weg naar Colombo  hebben we halt gehouden in Habaraduwa.  Daar was het Sea Turtle Farm & Hatchery te vinden. Dit was een centrum ter bescherming van de waterschildpadden. De vrijwilligers aldaar, graven de eitjes die door de schildpadden op de stranden gelegd worden weer uit en begraven ze opnieuw in het centrum zelf.

Sri Lanka dag 19a

Sri Lanka dag 19b

Dit doen ze om de eieren te beschermen tegen stropers. Wanneer de eieren dan uitkomen, groeien de dieren tijdelijk op in het centrum en worden vrijgelaten als ze zelfstandig kunnen overleven.

Sri Lanka dag 19c

Ook zieke schildpadden worden hier opgevangen en verzorgd. Wat ik niet wist, is dat zieke schildpadden tijdelijk niet meer kunnen duiken. Ze zijn dan een gemakkelijke prooi voor zowel roofdieren als stropers. Wanneer de dieren genezen zijn, worden ook zij weer vrijgelaten.

Sri Lanka dag 19d

Onderweg naar Colombo zijn we dan ook nog gestopt in de zuidelijke stad Galle. Dit is de hoofdstad van de Zuidelijke Provincie op Sri Lanka en het gelijknamige district Galle.

Hier heeft Bobke zijn Sri Lankaanse geocache gevonden!!

Sri Lanka dag 19f

En hier heb ik ook mijn laatste polaroidmoment gehad. Deze twee jongens waren vermoedelijk op schoolreis en vonden het geweldig om op de foto te staan. Toen ik hen het aanvankelijke witte papiertje gaf, leken ze teleurgesteld en wandelden ze weer weg naar hun schoolvriendjes. Na enkele minuten kwamen ze dolenthousiast weer aangelopen met het papiertje dat ondertussen een foto van heb beiden geworden was. Wederom een geweldig polaroidmoment!

Sri Lanka dag 19g

Uiteindelijk zijn we weer in Colombo aangekomen.

galle - colombo

De eindbestemming van onze reis. Wat velen niet weten is dat Colombo niet langer de hoofdstad van Sri Lanka meer is. Het is nog wel de commerciële hoofdstad en tevens grootste stad van het land, doch sinds 1982 is Sri Jayewardenapura Kotte de hoofdstad van Sri Lanka. De stad ligt in het district Colombo aan de oostkant van Colombo. Hier hebben we nog een laatse bezoek gebracht aan een gedenkplaats van de Tamiloorlog. Hier staan de namen van de slachtoffers in vele lange muren gegraveerd. Dit is een zeer indrukwekkende plaats.

Sri Lanka dag 19h

Sri Lanka dag 19i

Als afsluiter en als laatste foto plaats ik een foto van de drie lieve mannen die deze reis voor ons mee zo fantastisch gemaakt hebben. De helper van onze buschauffeur die er altijd voor zorgde dat er niemand vergeten werd en die voor ons steeds opnieuw klaar stond met een gekoelde bus. Onze buschauffeur die ons steeds zeer veilig overal naartoe gebracht heeft en onze gids die ons, samen met onze Nederlandse reisbegeleidster, met heel veel enthousiasme een deel van zijn prachtig land heeft laten zien.

Sri Lanka dag 19g

Bedankt mannen, het was een fantastische en onvergetelijke ervaring.

Het ga jullie goed!

1. Bruno:
    12 november 2016
    Dag C,

Hier is maar één woord voor: schitterend.

Grtz

Bruno
  2. Peeters-Saenen:
    4 februari 2017
    Het moet inderdaad een fantastische reis geweest zijn! Bedankt om dit te delen!